Acceptus i senaste numret av Personal & Ledarskap

Rekryterare spår in i framtiden

Vilka trender kommer starkast att påverka rekryteringsbranschen framöver? När två rekryterare får säga vad de tror om framtiden så blir en sak tydlig: de sociala medierna ökar i betydelse.

Linus Zackrisson, vd på Link rekrytering, tror att Linkedin bara kommer att öka i betydelse framöver. När någon ska rekryteras är det ofta väldigt bråttom konstaterar Linus Zackrisson, vd på Link rekrytering. De nya kanalerna för att sprida budskap tränger därför undan de äldre och dyrare alternativen. Ut åker platsannonserna i papperstidningarna – in åker de mer riktade satsningarna i sociala medier.

– Bara på Twitter så läggs det ut 500 nya jobb om dagen i Sverige. Man når ut till ett stort antal personer och deras kontaktnät. Det finns exempel på företag som har slängt ut en krok på förmiddagen och haft fem bra kandidater på eftermiddagen, säger Linus Zackrisson.

Risken finns att rekryterare missar dem som inte är så aktiva på de sociala medierna. Linus Zackrisson är medveten om det, men eftersom han nästan alltid hittar riktigt kvalificerade kandidater blir det inte ett så stort problem.

– Jag märker själv när jag rekryterar att ibland hittar jag många kandidater efter bara 45 minuter på Linkedin.

Det professionella nätverket Linkedin växer så det knakar. Det senast bekräftade medlemsantalet, 700 000 svenska användare, är från i somras och Linkedin har sedan dess öppnat ett kontor i Stockholm för att satsa mer på den nordiska marknaden. Medlemsantalet i Sverige sägs nu närma sig en miljon och Linus Zackrisson tror att Linkedin bara kommer att öka i betydelse.

– Det traditionella CV:et får konkurrens. Det första en rekryterare tittar på är Linkedin.

Genom att bedöma framtida arbetsprestation gör vi bäst rekryteringar, menar Toni Ahlström på Acceptus, Toni ser att de sociala medierna nu på allvar påverkar rekryterarnas vardag.

– Det påverkar hur branschen ser på jobbsökeriet. Individualismen ökar – att kunna marknadsföra sig själv ökar möjligheten att få jobb. Att kunna marknadsföra sig säger dock inget om framtida arbetsprestation i rollen, om inte rollen går ut på det.

Toni Ahlström ser även ett par andra stora trender som kommer att påverka rekryteringen i framtiden. Dels tror han att idén om att massor av utländska topptalanger kommer att söka sig till lilla Sverige är en utopi. Han är inte heller säker på att vi objektivt kan plocka ut talangerna när de väl söker sig hit, utan att vi går mer på igenkänning, trygghet och vana. Toni Ahlström uppmärksammar också att många chefer snart går i pension – och att få unga vill ta över. De här tendenserna kan tillsammans leda till kompetensbrist inom vissa yrken och till chefspositioner. Men bristen på kompetens möts inte bäst genom CV-granskning eller "idoluttagningar" som Toni Ahlström uttrycker det, utan genom att kvalitetssäkra rekryteringsprocesserna för att hitta rätt kompetens – till exempel genom att bedöma framtida arbetsprestation.

– Det finns mycket forskning som beskriver en god bedömningsprocess för tillväxt. Men forskningen har misslyckats med att nå ut med budskapet till rekryteringsbranschen.

EMMA CASSERLÖV