FAQ - Digitala vårdtjänster

Här får du svar på vanligaste frågorna

Frågor och svar | Digitala vårdtjänster

e-Brev

När kommer våra brev fram?
Leverans till digitala brevlådor genomförs inom en timme. Fysisk post som skickas med B-post delas ut 3-5 helgfria vardagar efter produktion. Fysisk post som skickas med A-post delas ut 1-2 helgfria vardagar efter produktion. Produktionen tar ca 1 arbetsdag.
Vad händer om patienten inte har Kivra?
Om patienten inte har Kivra kommer brevet automatiskt gå till tryckeri och levereras med postdistributör till patientens fysiska brevlåda. Ni behöver inte ta reda på hur patienten vill ha sin post utan detta sker per automatik. Ni skickar alla brev från TakeCare på samma sätt, digitalt, och breven kommer sedan alltid fram, antingen digitalt eller fysiskt.
Om brevet kommer fram digitalt, kan vi skicka med en länk till vår hemsida?
I Kivras avsändarportal kan man enkelt konfigurera sin egen avsändarprofil, till exempel lägga in en omslagsbild, länka till en hemsida, en webbsida med vanliga frågor och svar eller ett telefonnummer m.m.
Vilka typer av dokument kan vi skicka från TakeCare?
Alla typer av brevmallar i TakeCare fungerar bra att skicka som e-Brev. Här är några exempel: Brev till patient, kallelser, remissbekräftelse till patient eller remissbekräftelse till remitterande mottagning. Det går även bara att skicka patientfakturor som e-Brev från kassan i TakeCare.
Går det att avbryta eller ändra ett utskick?
Ja, med tjänsten e-Brev installeras en ”Utkorg” som hittas på skrivbordet. Där mellanlandar alla utskick en kort tid (standard 10 min) innan de skickas digitalt för utskick. Under den tiden kan dokumenten öppnas för att kontrolleras, skrivas ut fysiskt om så önskas och även raderas för att avbryta utskicket.
Vissa brev vill vi ibland kunna skriva ut fysiskt på mottagningen, går det?
Ja, med tjänsten e-Brev samlas breven i en utkorg innan de skickas iväg digitalt. Där kan breven enkelt skrivas ut fysiskt på papper om det skulle behövas.
Hur kommer vi i gång och hur lång tid tar det?
Efter att ni signerat avtalet för tjänsten digitalt så tar det ungefär en vecka tills att ni är i gång. Ni svarar först på några enkla frågor, därefter konfigurerar vi en installationsfil åt er. Tjänsten är lätt att installera tillsammans med vår installationsguide (ca 5-10 min) och installeras lokalt på de datorer som ska kunna skicka e-Brev. Tjänsten är mycket användarvänlig och en användarmanual medföljer men vi kommer gärna ut till er eller ses på ett online-möte för en kort utbildning om så önskas.
Vad kostar det?

För att få prisuppgift på e-Brev skulle vi gärna vilja veta lite mer om dig.


Ogiltig inmatning
Ogiltig inmatning
Ogiltig inmatning
Ogiltig inmatning

Taligenkänning

Vad för typ av utrustning behövs för Taligenkänning, kan vi använda headset?
Det enda som behövs är programmet Dragon® Medical Direct installerat lokalt i datorn och någon typ av mikrofon, såsom diktafon eller headset. Den utrustning vi säljer och supporterar är diktafonen Philips SpeechMike Premium (SMP3700). Diktafonen ger lite fler användarmöjligheter än ett headset, men det som upplevs enklast av användaren är ofta det mest effektiva. Har ni redan befintlig utrustning, fråga gärna oss om dessa kan fungera.
Hur mycket tid kan vi spara med Taligenkänning?
En text som tar 1 minut att tala, tar 6-7 minuter att skriva med tangentbordet. Vi sparar alltså upp till 7 ggr så mycket tid. Ett annat sätt att se på tidsvinsten är hur många ord man kan skriva med tal respektive röst; på en minut kan vi skriva omkring 150-200 ord med talet, men enbart 20-40 ord med tangentbordet.
Vilka förberedelser krävs innan man börjar? Behöver tjänsten ”taltränas”?
I grund behövs ingen förberedelse och heller ingen talträning. Efter installation kan tjänsten användas och användaren uppnår ca 95% igenkänning direkt. Med tiden så lär sig tjänsten användarens tal och bygger upp en röstprofil, redan efter ett par veckor kan igenkänningen komma upp till 98%. Vi inkluderar alltid en individuell användarutbildning så att tjänsten används så effektivt som möjligt. Om en mottagning gör ett större införande kan en viss förberedelse vara på sin plats. Vi hjälper då till med en verksamhetsanalys där vi går igenom hur verksamheten kan förbereda sig, beställning av utrustning och lägger upp en utbildningsplan.
Hur fungerar tjänsten om man har en språkbrytning eller stark dialekt?
Tjänsten fungerar mycket bra oavsett språkbrytningar eller dialekter. Detta eftersom tjänsten bygger upp en igenkänning och en röstprofil för varje användares specifika röst. Många är positivt överraskade hur väl det fungerar redan från dag ett.
Hur kommer vi i gång och hur lång tid tar det?

Ni kan vara i gång med Taligenkänning inom en vecka. Efter att avtalet är signerat (digitalt) skickar vi en installationslänk för programmet inom ett par dagar. Vi beställer även utrustning, om något behövs, för leverans direkt till er mottagning. Därefter bokar vi en individuell onlineutbildning 60 min med användaren. Efter ett par veckor följer vi upp att allt fungerar som det ska och svarar på eventuella frågor som kommit upp.

Vad kostar det?

För att få prisuppgift på taligenkänning skulle vi gärna vilja veta lite mer om dig.


Ogiltig inmatning
Ogiltig inmatning
Ogiltig inmatning
Ogiltig inmatning

Frågor och svar gällande NÄRA - Digital vårdmottagning och Vaccinationsportalen kommer inom kort.

Har du fler frågor?

Kontakta mig så hjälper jag dig.

Kontakta Therese

Sök på hemsidan

Följ oss

Acceptus nyhetsbrev

© 2022 Acceptus AB. Alla rättigheter förbehållna.